Support
Inställningshjälp

Kom igång med SuperSaaS

Det är snabbt och lätt att få igång ditt bokningssystem, eftersom SuperSaaS gör det mesta åt dig. De vanligaste funktionerna aktiveras av sig självt och grundinställningarna görs automatiskt genom att du helt enkelt bara svarar på frågor.

Ditt SuperSaaS-konto kan rymma bokning för så många resurser och tjänster du vill. Dessa kan du schemalägga i ett enda, eller flera olika, bokningsscheman. När du öppnar ditt konto första gången finns inga bokningsscheman i det ännu, men det skapar du lätt med hjälp av den inbyggda guiden.

Innan du börjar

SuperSaaS har flera typer av scheman för att passa alla typer av bokning. Det vanligaste är tidsbokning (t.ex. för att boka tid med en person eller att hyra något) eller platsbokning (t.ex. bokning av plats i en kurs eller ett träningspass med flera deltagare). Du kan använda ett enda schema för all din bokning, eller så många bokningsscheman du vill.

När du väl skapat ett schema kan du ändra allting i det, men inte schematypen. (Du kan dock lätt kasta hela schemat och skapa ett nytt.) Därför är det första du behöver bestämma, vilken typ av schema du behöver. Du behöver i övrigt inte följa någon särskild ordning när du gör dina inställningar, men det är bra att ha funderat på följande frågor:

  1. Vilken av våra tre typer av scheman passar dina behov bäst?
  2. Vem ska kunna se och använda ditt schema?
  3. Hur vill du att bokningsprocessen ska se ut för dina användare?
  4. Behöver du ta betalt vid bokning?
  5. Hur ska schemat se ut visuellt och vill du skicka besökare till SuperSaaS eller integrera bokningen i din egen hemsida?

Bygg och testa tills du är nöjd

När du har klart för dig vad du behöver är det dags att börja skapa. Detta görs bäst genom en ”bygg och testa”- cykel:

  1. Använd guiden Nytt schema för att skapa ett bokningsschema med grundläggande funktionalitet.
  2. Testa det som om du vore en besökare och se om det fungerar och ser ut som du tänkt.
  3. Om det inte fungerar som du vill, ändra inställningarna och upprepa sedan steg 2.
  4. När du är nöjd med hur ditt schema ser ut och beter sig, är du redo att sprida länken till ditt schema till dina användare och integrera det i din hemsida om du vill.

Så enkelt eller avancerat du vill

När grundinställningarna är klara kan du fortsätta att finjustera ditt bokningssystem så mycket du vill. SuperSaaS har en mängd förmågor du kan använda för att skapa ett mycket intelligent och personligt anpassat system, men det går också bra att bara använda basfunktionerna.

Du behöver inte vara rädd för att göra fel i SuperSaaS. Du kan alltid ändra inställningarna och du får skapa hur många bokningsscheman du vill. Om det inte blir som du vill är det bara att kasta schemat och skapa ett nytt. Det enda du behöver vara noga med är att hålla reda på dina inloggningsuppgifter och se till att dina bokningssidor ser ut som du vill innan du låter andra se dem.

Hitta i SuperSaaS

Inställningar som gäller hela ditt SuperSaaS-konto

Ditt SuperSaaS-konto innehåller vissa inställningar som gäller hela kontot, till exempel:

  • Övergripande utseende, färger och logotyp
  • Inställningar för språk, tidszoner och domännamn
  • Kopplingar till eventuella externa tjänster du vill använda med SuperSaaS
  • Användar/kundregister
  • Åtkomstinställningar för kontot som helhet

Inställningarna ovan hittar du direkt från din Panel som är det första du ser när du loggar in. De finns tillgängliga utan att du skapat något i ditt konto.

Skapa bokningsscheman inuti ditt konto

Inuti ditt konto kan du kostnadsfritt skapa så många bokningsscheman du vill (om du behöver fler än ett). Varje bokningsschema har inställningar som endast gäller det bokningsschemat, till exempel:

  • Tjänster, evenemang och resurser som kan bokas
  • Öppettider, klockslag och bokningsbara intervall
  • Schemats layout, visningssätt, texter och färger
  • Meddelanden som visas i bekräftelser, påminnelser och på skärmen vid bokning
  • Bokningsregler och rutiner
  • Huruvida centrala inställningar du gjort för ditt konto, ska vara aktiva i det specifika schemat
  • Priser och eventuella betalningsregler (om du vill ta betalt vid bokning)
  • En unik länk till bokningsschemat

Inställningarna för bokningsscheman dyker upp efter du skapat ett schema och syns då från Panelen som knappar: Konfigurera och Administrera.

Nästa avsnitt: Tre typer av scheman, vilket bör jag välja?