Handledning

Lär känna systemet genom att följa med i processen att skapa olika typer av bokningssystem. Guiderna i detta avsnitt finns i dagsläget endast på engelska.

Tidbokning för SPA-behandlingar
Gruppbokningsystem för en träningsklubb
Eventanmälan till en bagerikurs

Vanliga frågor (FAQ)

Svar på allt du kan vilja veta

Generella frågor

Hur kontaktar jag er? SuperSaaS är en självservicetjänst, vilket innebär att våra kunder sköter sina egna bokningssystem med hjälp av anvisningar vid inställningarna och vid behov, den utförliga dokumentationen. Vi ger inte support via telefon, men hjälper gärna till att svara på generella frågor via e-post. På det här sättet kan vi hålla våra priser så låga som möjligt och samtidigt erbjuda ett intelligent system med mängder av funktioner och dessutom en gratisversion för nya kunder.
Är det verkligen gratis? Hur mycket kostar det? Vårt bokningssystem är gratis att prova och du är välkommen att fortsätta använda gratisversionen för personliga, icke-kommersiella ändamål. Om du använder gratisversionen visas annonser och det finns en begränsning i hur många bokningar du kan skapa och lagra. Våra kunder betalar för sin lagring genom att abonnera på ett lagringspaket som passar deras behov. Utförlig information finns på sidan priser.
Hur kan kunder hitta mitt bokningsschema? Det finns ett flertal sätt att få besökare till ditt bokningsschema. Om du har en hemsida är ett enkelt sätt att länka från den eller att integrera schemat i hemsidan. Avsnittet om integration ger detaljerad information om hur du gör det. Du kan också dela länkar till dina bokningssidor via e-post eller sociala medier som Facebook och Twitter. Du hittar länken till ditt schema under fliken ”Översikt” på sidan ”Konfigurera” inne i ditt konto. SuperSaaS är inte någon marknadsplats där dina konkurrenter syns bredvid din verksamhet. Hos oss får du en helt egen, unik bokningssida (eller flera om du skapar fler bokningsscheman i ditt konto, vilket inte kostar något extra). Du kan till och med använda ditt eget domännamn om du vill och gömma alla referenser till SuperSaaS.
Måste jag ha en egen hemsida? Du behöver inte ha någon hemsida, utan får en helt egen, unik bokningssida när du skapar ett SuperSaaS-konto. Du kan använda din egen logotyp om du har en, designa det som du vill och till och med koppla sidan till ett eget domännamn. Du kan exempelvis sprida länken till din bokningssida via e-post eller sociala medier. Det finns även utrymme för viss information för den som vill använda bokningssidorna som en hemsida med fokus på bokning. (Om du vill förmedla mycket information rekommenderar vi dock att du kombinerar med en separat hemsida, eftersom bokningssidorna bör vara tydliga och göra det lätt att fokusera på uppgiften, nämligen att boka!) Det är vanligt att lägga en ”boka”-knapp på sin hemsida och länka till de egna bokningssidorna hos SuperSaaS. Om du inte har en hemsida idag kan du börja med SuperSaaS och om du skulle skapa en hemsida senare, är det bara att integrera den med bokningssystemet då.
Kan jag hålla mina kunders uppgifter hemliga? Vi tar integritet och säkerhet för dig och dina kunder på stort allvar. Du kan specificera exakt vilken information som blir synlig för andra användare när du konfigurerar ditt schema. Dina kunders namn blir inte synliga för någon annan såvida du inte väljer att de ska vara det. Notera att när du är inloggad som administratör kommer du själv alltid att se alla detaljer. För att säkerställa att det fungerar som avsett bör du testa det som användare, dvs. besöka och använda schemat i egenskap av en fiktiv besökare. Du kan även skapa användarkonton för detta syfte.
Varför fungerar schemat för mig men inte för mina användare? När du är inloggad som administratör har du andra befogenheter än när en kund besöker din sida. Det är en god idé att logga ut som administratör och sen testa schemat som fiktiv användare för att säkerställa att det fungerar som du avsett. Du kan också se över dina åtkomstinställningar. Fliken ”Åtkomst” på sidan ”Konfigurera” för varje schema, avgör vem som kan skapa eller ändra bokningar. Notera också att om du använder ett schema av typen ”Kapacitet”, kommer dina kunder endast kunna boka aktiviteter som du först skapat. Om du vill att dina kunder ska kunna boka var som helst inom öppettiderna bör du i stället använda ett ”Resursschema”.
Har ni en app? När du (eller dina kunder) besöker ett bokningsschema från en mobil enhet som t.ex. en iPhone eller Android, kommer bokningssystemet automatiskt att visa en version optimerad för mobila enheter. Du kan också visa ditt schema som en ”app” på hemskärmen på t.ex. en iPad eller iPhone. Se avsnittet om mobila enheter för mer information.
Följer SuperSaaS EU:s dataskyddsförordning GDPR? Ja, SuperSaaS följer alla GDPR-bestämmelser (EU:s dataskyddsförordning) och all kunddata lagras på servrar inom EU. Vi har en särskild sida om SuperSaaS och GDPR för att förklara vad detta innebär för dig.
Jag är en webbutvecklare, kan jag köpa SuperSaaS till en kund? Du är välkommen att bli återförsäljare och du är fri att göra anpassningar eller lägga till ytterligare tjänster med vår API. För mer information och priser, se våra affiliate- och återförsäljarprogram. Mjukvaran är inte till salu för installation på din egen server.

Abonnemang och fakturering

Hur fungerar lagringsgränsen för bokningar? Det finns ingen gräns för antalet bokningar du kan göra per månad. Lagringsgränsen gäller endast det totala antalet aktiva bokningar du kan ha registrerade samtidigt i ditt konto. Aktiva bokningar är tider som bokats men som inte ägt rum ännu. De ligger alltså framåt i tiden. Så snart tiden för en bokning passerats, räknas den inte längre som en aktiv bokning och bokningsutrymmet frigörs igen. Du kan se hur mycket lagringsutrymme du använder på sidan ”Användning” inne ditt konto.

Medan detta kan verka något mer komplicerat än den månatliga gränsen som många andra tjänster använder, har det faktiskt viktiga fördelar för dig. Eftersom lagringsutrymmet frigörs så snart du genomför en bokad tid (eller raderar den) kan du använda ditt utrymme om och om igen. Om du överskrider lagringsgränsen kan du dessutom sätta en gräns för hur långt i förväg dina kunder kan göra bokningar. Då kommer du automatiskt under gränsen igen allteftersom tiden går. Du blir alltså inte tvungen att uppgradera till ett större abonnemang med en gång, vilket du skulle bli hos andra leverantörer.
Vad händer om jag överskrider min bokningsgräns? Om du överskrider maxantalet tillåtna bokningar i ditt abonnemang, kommer systemet att skicka dig en e-postnotis. Du har då tre dagar på dig att antingen uppgradera ditt abonnemang eller att reducera antalet bokningar (känn dig fri att höra av dig om du behöver mer tid).

Vi raderar aldrig dina aktiva bokningar. Om du fortsatt överskrider din gräns efter tre dagar kommer systemet inte längre acceptera nya bokningar tills situationen är uppklarad. Du och dina användare kan fortfarande se och redigera bokningar som redan gjorts.
Min betalning gick inte igenom, vad ska jag göra? Betalningar misslyckas ibland utan klar orsak, men oroa dig inte, ett nytt försök görs inom några dagar. Om betalningen misslyckas 3 gånger i rad, kommer ditt abonnemang automatiskt att avslutas. Men detta är fortfarande ingen anledning till oro. Ditt SuperSaaS-konto och bokningarna i det kommer inte att påverkas och att helt enkelt starta om ditt abonnemang löser vanligtvis problemet. Om du inte vill vänta, kan du tryggt avbryta abonnemanget och starta om det för att göra ett nytt försök att dra betalningen direkt. Data i ditt konto kommer inte att påverkas om du startar om abonnemanget inom 3 dagar. Du kan alltid låta oss veta om du behöver mer tid.
Mitt abonnemang avbröts, kommer min information att raderas? SuperSaaS kommer inte under några omständigheter radera dina aktiva bokningar – inte ens om ditt abonnemang avbrutits med avsikt. Om ditt abonnemang avbrutits, antingen av misstag eller med flit, kan du helt enkelt bara starta om abonnemanget via sidan ”Abonnemang”. Om du har för många bokningar i ditt konto kommer du att få ett meddelande från vårt system där du uppmanas uppgradera ditt abonnemang inom 3 dagar, men känn dig fri att höra av dig om du behöver mer tid. Går det längre tid kommer ditt konto spärras från att kunna göra nya bokningar tills situationen är åtgärdad. I övrigt kommer kontot fortsatt vara fullt funktionellt.
Kan ni skicka mig en faktura? SuperSaaS-abonnemang kan endast betalas via kort eller PayPal. Efter att din betalning mottagits finns faktura för din bokföring att hitta på sidan ”Abonnemang” inuti ditt konto. Vissa organisationer har en policy att inte använda kort eller PayPal. I dessa fall är det vanligt att någon i organisationen gör ett utlägg och sedan får ersättning för kostnaden, alternativt att de köper abonnemanget via en återförsäljare eller annat företag som i sin tur fakturerar dem.
Hur ändrar jag betalkort eller bankkonto för mina betalningar? Du kan ändra kortuppgifter på sidan Abonnemang. Om du betalar oss via PayPal, ändrar du betalningsmetod inuti ditt PayPal-konto.
Hur avbryter jag mitt abonnemang? Du kan avbryta ditt abonnemang när som helst via sidan Abonnemang i ditt konto. Ditt konto kommer finnas kvar men sakna abonnemang på lagringsutrymme när den aktuella betalningsperioden är slut. Förutom minskat lagringsutrymme, innebär det att annonser kommer visas och vissa premiumfunktioner försvinner. Om du vill radera ditt konto och all din data helt kan du göra det när abonnemanget avbrutits, via sidan avbryt. Det kostar inget att låta kontot vara kvar, så du kan också behålla det ifall du behöver det senare igen.

Kontakta oss

Använd gärna vårt kontaktformulär om du inte hittat svaret här ovan

Språk

Slutanvändarens gränssnitt finns på 34 språk. Support finns på följande språk:

Engelska Engelska Spanska Spanska Tyska Tyska Franska Franska Italienska Italienska Japanska Japanska Tjeckiska Tjeckiska Slovakiska Slovakiska Danska Danska Holländska Holländska Portugisiska Portugisiska