Inställningshjälp

Öka din försäljning med ett webbaserat bokningssystem

Om du planerar använda din bokningskalender online för kommersiellt bruk, ger dig denna guide några enkla tips och förslag för att hjälpa dig få mest möjligt ut av SuperSaaS bokningssystem.

  • Se till att ditt telefonsvar nämner det bekväma alternativet att boka via ditt bokningssystem online. Genom att automatiskt dirigera kunder till det webbaserade bokningen, kommer du spara tiden som annars skulle ägnas åt att ringa tillbaka och hantera bokningar per telefon.
  • Granska regelbundet din bokningsstatistik Administrera > Rapporter. Du kan också skapa egna anpassade rapporter i t.ex. Excel, Numbers eller Google Docs genom att använda bokningsuppgifterna som kan laddas ned i CSV-format via Administrera > Ladda ned.
Statistik
  • När du integrerar ditt bokningsschema i din hemsida, se till att det är välplacerat så att dina kunder lätt kan hitta det. Besökare på din sida kommer troligen missa det om schemat är på din kontaktsida, så du skulle kunna skapa en separat sida med en flik kallad Onlinebokning eller Boka nu. Dessutom är det också användbart att placera en Boka nu-knapp på ett flertal sidor på din hemsida för att uppmuntra kunderna att boka online.
  • Välj en knapp som passar stilen på din hemsida men som samtidigt sticker ut så att den uppmärksammas. Du kan experimentera med olika stilar och placering av dessa knappar för att mäta effekten av hur användare interagerar med ditt bokningsschema på nätet. Forskning visar att färg, text, position och format gör stor skillnad i konverteringsgrad. Detta förklaras i mer detalj i den här Baymard Institute-artikeln. Använd dessa tips för att skapa en så kallad ”call-to-action”-knapp för att skapa en effektiv knapp på egen hand.
  • Överväg alternativet att integrera betalning i bokningsprocessen, med alla betalningar hanterade via en betalningsportal som PayPal eller Stripe. Detta alternativ för onlinebetalning kan frigöra värdefull tid som annars måste ägnas åt administrativa uppgifter.
  • Använd din kunddatabas för att hålla kontakt med kunder genom att sända dem nyhetsbrev eller särskilda erbjudanden. Du kan exportera kunduppgifter från ditt bokningssystem online till Excel och importera dem till en kostnadsfri tjänst för e-postutskick, som t.ex. MailChimp. När du håller kommunicerar med dina kunder på det sättet, ger det också en utmärkt chans att integrera en ”Boka nu”-napp i dina nyhetsbrev, för att ytterligare uppmuntra dina kunder att boka online med en gång.
  • För att minska antalet uteblivna besök, överväg möjligheten att skicka dina kunder ett e-postmeddelande eller sms med påminnelser om deras bokning.
  • Lägg en länk till din Facebook och/eller Twitter-sida när du skickar bokningsbekräftelser. Detta hjälper kunden att hålla sig engagerad i din verksamhet online och att öka antalet likes och följare. Du kan enkelt lägga in en länk i bokningsbekräftelsen via sidan Konfigurera > Layout (se även Anpassa meddelanden och bekräftelser).
Ökad omsättning